Hoewel Eindhoven bij veel mensen bekend staat als centrum van 'brainport' – het technologisch kloppend hart van Nederland – heeft de stad ook een naam hoog te houden op het gebied van cultuur en muziek. In de jaren ’50 van de vorige eeuw gold Eindhoven als de jazz- en pophoofdstad van Nederland, maar ook op het gebied van de (klassieke) koormuziek was de stad toonaangevend. Zo ontstonden hier kamerkoren als het Madrigaalkoor, het Eindhovens Vocaal Ensemble, het Strijps Kamerkoor, Arti Vocali, het Dietsch Vocaal Ensemble en – als eerst opgericht en derhalve oudste kamerkoor – het Eindhovens Kamerkoor (EKK). Deze bekende amateur-ensembles van bovengemiddelde kwaliteit worden geleid door professionele dirigenten en verrijken het culturele landschap van de stad en haar omgeving met semiprofessionele uitvoeringen van hoog niveau. Het EKK werd in april 1951 opgericht door vier pioniers, dirigent Harm de Vries, en de dames Kramer, Mellema en Tol. Het EKK werkte na deze pioniersfase samen met bekende dirigenten als Andries Clement, Ramon van den Boom, Wolfgang Lange, Arjan van Baest, Lucas Vis en Rienk Bakker. Sinds juli 2022 staat het koor onder de bezielende leiding van Arjan Veen. In de afgelopen 70 jaar heeft het koor vele gedenkwaardige concerten gegeven. Een van de eerste hoogtepunten was wel de programmering van de Hohe Messe, die in de jaren zeventig van de vorige eeuw nog nauwelijks door amateur kamerkoren werd uitgevoerd. Een heel andere zijde van het koor manifesteerde zich in een scènische uitvoering van het moderne oratorium “Le Roi David” van Arthur Honegger o.l.v. Andries Clement waarvan ook een commerciële opname |
gemaakt werd, die in de vakpers geprezen is. In de periode onder Andries Clement werd ook de dubbelkorige mis van Frank Martin door het koor als een van de eersten in Nederland uitgevoerd. In 2013 heeft het koor samen met andere koren in Eindhoven en Tilburg een ambitieus project georganiseerd om de 40-stemmige mis van Striggio uit te voeren samen met nieuwe composities van Arjan van Baest en Andries Clement op basis van teksten van Etty Hillesum. Een project dat landelijk ondersteund werd en ook in Amsterdam is uitgevoerd. Uit deze hoogtepunten blijkt de veelzijdigheid van het koor, waarbij oude muziek gecombineerd wordt met moderne zelfs speciaal voor het koor geschreven muziek. Op 15 mei 2022 is het 70-jarig jubileum samen met het Eindhovense publiek gevierd met een bijzonder concert in de St. Catharinakerk aan het Catharinaplein te Eindhoven onder leiding van de toenmalige dirigent Rienk Bakker. Tijdens dit bijzondere concert hebben we groot uitgepakt qua bezetting. De medewerking van een orkest brengt repertoire binnen ons bereik dat normaal gesproken buiten onze programmering ligt. We houden ervan om het publiek enerzijds te verrassen met niet vaak gehoorde muziek alsmede ze herkenbare werken van vertrouwde componisten te laten horen. Voor de pauze klonk het Magnificat van de Tsjechisch-Duitse componist Jan Dismas Zelenka en de Missa Sapientiae van Antonio Lotti en na de pauze het Magnificat van de bekende componist John Rutter. Twee muzikale werelden die niet dicht bij elkaar liggen, maar wel het feestelijke karakter van dit concert hebben gedefinieerd. |